Smoothies – inspiration för olika tillfällen.

Dags för lite ny inspiration!

Smoothies – mixade frukter, bär eller grönsaker som kan varieras i oändlighet. Beroende på innehåll kan den passa som frukost, fika, uppladdningsmål, återhämtningsmål och mellannmål. Mixa en stor kanna och låt stå i kylen till nästa frukost eller mellanmål. En bra bas att utgå från är att utgå från yoghurt/mjölk, bär och banan men kan varieras i oändlighet. Smootihe är också ett bra sätt att få i sig mer bär och grönsaker, kanske de du annars äter mindre av eller har skeptiker runt bordet som inte vågar smaka alla grönsaker…

Hur gör jag smoothien krämig?
Använd banan, mango eller avokado.

Hur gör jag smoothien mer färgglad (och näringsrik)

Tillsätt riven rödbeta, fryst spenat eller gröna ärter.

Hur ger jag smoothien sötma utan socker?
Använd banan, ett par dadlar eller äppeljuice

Hur gör jag smoothien mer mättande och energirik?
Tillsätt 1 msk nötsmör, ½ dl kvarg eller ½ dl havregryn

Hur gör jag smoothien mer proteinrik?
Tillsätt 1 dl kvarg eller keso.

Hur gör jag smoothien mjölkfri eller vegansk?
Basera smoothien på havredryck, sojadryck, kokosmjölk eller på yoghurt av havre eller soja.

Hur kan jag anpassa smoothien till uppladdningsmål respektive återhämtningsmål?
En smoothie som uppladdningsmål får gärna innehålla långsammare kolhydrater och protein. Basera exempelvis på yoghurt, bär, banan, kvarg och blanda i lite havregryn. I återhämtningsmålet välj juice och banan som bas för mer lättillgängliga kolhydrater och tillsätt en lite större mängd kvarg eller keso för bra proteininnehåll (ca 1 dl per portion).

Färstark smoothie med frysta jordgubbar, banan, äppeljuice, riven rödbeta och kvarg. Perfekt som återhämtningsmål efter träning.

Smoothie på mjölk, kvarg, hallon, banan och havregryn.

Lämna en Kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *