Älskade rotfrukter

Hösten är här, och med den säsongen för de svenska rotfrukterna och kålväxter. Till rotfrukter hör exempelvis morötter, kålrot, rödbetor, palsternacka, rotselleri och jordärtskocka. Gemensamt för rotfrukter är att de växer under jorden med rötter. De är generellt mer klimatsmarta än salladsgrönsaker då de odlas på friland och inte i växthus. Rotfrukter och andra grova grönsaker är dessutom mer tåliga och kan lagras under längre tid än salladsgrönsaker vilket minskar risken för matsvinn.

Vad får vi för näring och nyttigheter från rotfrukter då? Rotfrukter är en källa till vitamin C, vitamin B6, kalium, fiber och vissa av dem även karotenoider (vitamin A). Även här gäller också att välja färgglatt – då färgerna ger olika antioxidanter som hjälper till i vårt immunförsvar.

Kanske tycker du det är svårt att veta hur du ska använda dessa? Därför tänker jag bjuda på lite inspiration!

Morötter – morotsstavar till dipp, i köttfärssås, morotssoppa, vegetarisk pasta sås, ugnsrostade, i sallader
Jordärtskocka – soppa, puré/mos, gratäng
Rödbeta – ugnsrostade, rårakor, soppa, hummus, i bröd
Palsternacka – ugnsrostade, soppa, i köttfärssås, i sallader
Kålrot – i grytor, som chips, ugnsrostade
Rotselleri – i köttfärssås, i grytor, ugnsbakad hel

Det enkla är det goda. Palsternackor rostade med rapsolja, flingsalt och timjan är ett gott middagstillbehör.

Soppa på rotselleri, palsternacka och broccoli.

Enkel lunch med kokta rödbetor, kokt quinoa, valnötter, balsamvinäger och fetaost.

Riven rödbeta passar i många bröddegar.

Färstark smoothie med frysta jordgubbar, banan, äppeljuice, riven rödbeta och kvarg. Perfekt som återhämtningsmål efter träning.

Sallad på vitkål, morot och paprika med en kokt dressing. Håller sig fräsch flera dagar i kylen!

Lämna en Kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *