Kylskåpet och skafferiet – basen för bra val!

Att komma hem efter en lång dag, trött och hungrig och det är snabb mat som behövs. När du kikar i kyl och skafferi ekar det halvtomt. Lösningen? Ett bra basförråd i kyl, skafferi och frys! Det är mycket lättare att göra bra val om bra livsmedel finns att tillgå och snabbt kan fixas ihop till en bra måltid. Jag skulle vilja säga att sunda och smarta matval alltså börjar redan i affären. Annars kan det vara lätt att ta till det där kexpaketet eller godispåsen när det ekar tomt i kyl och skafferi. Planera mera helt enkelt!

Vad är då bra basvaror att ha hemma för att få till snabba och sunda frukostar, mellanmål, luncher och middagar?

Vi börjar med en titt i skafferiet. Havregryn, en bra musli och fröer kan bli en bra del i en frukost eller mellanmål. Tonfisk och makrill i tomatsås ger en snabblunch. Pasta, pesto och kikärter blir en snabb och näringsrik middag. Olika gryn och ris med kort koktid ger snabbt en bra kolhydratkälla. Oliver och tomatsås/krossade tomater gör sig fint i en snabb gryta eller pastasås.

Bra bas i skafferiet!

Vi tar oss vidare till kylen. Här kan det behöva planeras mer för att minska matsvinn då dessa varor har begränsad hållbarhet. Mjölk/Havredryck, Fil/yoghurt, keso och kvarg är bra bas för frukost och mellanmål. Yoghurt kan också användas till en snabb kall sås. Havregrädde är en bra grytbas som håller länge och innehåller hög andel omättade fetter vilket är bra för hälsan. Fetaost och halloumi fungerar som snabbt tillbehör i en sallad, topping på soppa eller i en gryta. Sedan har vi äggen. Dessa vill jag absolut inte vara utan. Små förpackningar fyllda med näring och protein och kan komplettera både frukost, mellanmål, lunch och middag. Vispa 2-3 ägg med någon matsked vatten och du har snabbt en omelett till lunch eller middag. Kokt ägg och makrill i tomatsås på rågbröd ger en mättande lunch.

Exempel på bra basvaror i kylen

Hur gör vi med det gröna då?
Morötter och vitkål är 2 basgrönsaker som håller länge. Några paket frysta grönsaker säkrar ocksådet gröna till middagarna. Mer känsliga grönsaker som tomater, gröna blad, med mera får köpas efter hand. Hemma hos mig försöker jag se till att ha tomater, morötter, bananer och äpplen hemma.

Verkar det krångligt? Skriv en lista, veckoplanera och se till att ha basvaror för nödlösningar. Sund matglädje ska vara enkelt!

Ett sista tips! Ha en hylla i kylen med öppna produkter/bör ätas snart-livsmedel väl synlig och markerad för att minska matsvinn!

Observera att produkterna på bilderna endast är exempel på angivna livsmedel, det finns många olika producenter och varumärken av samma vara som är likvärdiga.

Lämna en Kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *