Matpusslet

Vardagar är ett evigt pussel för många. Jobb, skola, vardagssysslor, träning och aktiviteter. Detta kan göra att maten många gånger blir lidande. Många har som mål att laga god, varierad, vällagad och näringsriktig mat vilket så klart är jättebra. En del försöker slå knut på sig själva men det som ofta händer är att vardagen kommer emellan med stress och tidsbrist och det kan bli lätt att ta till snabba och mindre näringsriktiga alternativ. Eller att fastna i samma mat varje vecka. Detta kan hända både barnfamiljen, studenten och elitidrottaren. Undersökningar på matvanor visar att en stor del inte äter grönsaker och detta är alltså inte en naturlig del av middagen för många.

Hur gör man då för att laga god, varierad och näringsriktig mat som går snabbt? Snabbmat klassificeras ofta som mat med dåligt näringsvärde. Men tänk om det finns snabb sund mat? Vem älskar inte mat som går snabbt!

Tips på vägen!
• Veckohandla! Planera en veckomeny i lugn och ro när du har möjlighet och köp hem så det finns det du behöver hemma.
• Skriv upp rätterna du lagar för att kunna återanvända i senare veckomenyer.
• Grytor går lätt att göra storkok av och kan räcka till flera middagar.
• Använd rester! Köttfärssåsen som ena dagen äts med spaghetti, kan nästa dag bli en köttfärspaj och tredje måltiden en köttfärssoppa! Kokt ris kan bli en god wok med stekt ris. Överbliven pasta en pastagratäng.
• Ha påsar med frysta grönsaker i frysen! De går snabbt att tillaga med annan mat, slänga i sista minuterna i pasta- eller potatisvatten etc.
• Soppa är snabbmat! Att koka rotfrukter som morot, sötpotatis eller potatis och purjolök blir snabbt goda soppor. Koka med buljong, kryddor och mixa krämig. Går även utmärkt med frysta gröna ärter. Detta är dessutom ett sätt att äta mer grönt.
• Frysta fiskfiléer, färdiggrillad kyckling, bönor och linser i tetraförpackningar är bra snabbmat.

På bilden ser du en av mina snabba rätter. Denna rätt ger en bra balans av kolhydrater, protein och fett och mycket vitaminer, mineraler och fibrer från bönor och grönsaker. Bönor drygar ut rätten och är bra för både hälsa och miljö. Se recept nedan:

Chili con chicken på 20 min
400 gram kycklingfärs
2 paket bönor ex kidneybönor och vita bönor
1 paket krossade tomater, 400 gram
2 msk tomatpuré
ev 1 tsk sambal oelek
2 vitlöksklyftor
Valfria kryddor ex salt, peppar, paprikapulver, spiskummin och chilipulver.

– Koka valfritt ris/gryn enligt anvisning på förpackning.
– Stek kycklingfärs i olja. Tillsätt tomater, tomatpuré och kryddor och koka ihop. Häll i bönor och låt allt bli varmt.
– Servera med ris och grönsaker och en klick yoghurt. Påsar med gröna blad eller morotsstavar är snabba alternativ.

Titta gärna in under mina tjänster – kanske något för dig, ditt företag eller förening?

Lämna en Kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *